Aktualności
< powrót do aktualności

Koncerty Promenadowe

19:00
koncerty-promenadowe-28-08-2011-start-1900
Archiwalne
Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej
Bartosz Żurakowski – dyrygent
Wiesław Prządka – akordeon
Joanna Dobrakowska - mezzosopran

Janusz Maćkowiak – słowo o muzyce
 
W programie:
Muzyka operowa, operetkowa, musicalowa i filmowa

 

Bartosz Żurakowski - dyrygent
„…Dzielę dyrygentów na „maszerujących” i „śpiewających”, ze zdecydowaną preferencją tych drugich. W moim odczuciu, Bartosz Żurakowski jest właśnie z opcji tych „śpiewających” . Jego narracja, fraza i czas zapewniają przyjemność i radość słuchania muzyki, czyli tego, po co przecież słuchacz przychodzi na koncert.”
Prof. Jerzy Marchwiński
 
Bartosz Żurakowski jest polskim dyrygentem młodego pokolenia. Urodził się w Opolu i w tym mieście od wczesnego dzieciństwa wchodził w świat muzyki – najpierw poprzez atmosferę domu rodzinnego, w którym silne są tradycje muzyczne, a następnie na drodze edukacji w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w klasie fortepianu. W szkole średniej zainteresował się sztuką dyrygencką i ona stopniowo stawała się jego pasją. Studia rozpoczął na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie tajniki sztuki dyrygenckiej poznawał pod kierunkiem wybitnego mistrza batuty i pedagoga Kazimierza Wiencka, a po jej ukończeniu studiował na wydziale dyrygentury Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Również bezpośredni kontakt z najwybitniejszymi mistrzami polskiej batuty – Jerzym Maksymiukiem, Jerzym Semkowem, Stanisławem Skrowaczewskim i Wojciechem Rajskim wpłynął na jego osobowość dyrygencką.
Bartosz Żurakowski brał udział w mistrzowskich kursach dyrygenckich – krajowych i międzynarodowych – m.in. Marka Tracza i Kurta Masura, pracował z orkiestrami symfonicznymi polskimi i zagranicznymi.
Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Witolda Lutosławskiego.
Począwszy od 50. jubileuszowego sezonu artystycznego 2001/2002 jest związany z rodzimą filharmonią jako asystent maestro Bogusława Dawidowa i II dyrygent Filharmonii Opolskiej.
W głównym kręgu zainteresowań artysty obok muzyki symfonicznej jest muzyka oratoryjna i operowa. Koncertował z wybitnymi śpiewakami: Gwendolyn Bradley (USA), Jonita Lattimore (USA), Kałudi Kałudowem (Bułgaria), Mariną Andriejewą (Rosja), Małgorzatą Walewską, Bożeną Harasimowicz, Iwoną Hossą, Zofią Kilanowicz, Wiesławem Ochmanem, Adamem Szerszeniem, Wiesławem Bednarkiem, Piotrem Kusiewiczem, Adamem Kruszewskim, a także Ewą Podleś. Współtworzył również gale operowe prowadzone przez Bogusława Kaczyńskiego.
Współpracował z najwybitniejszymi solistami: Eugenem Indjić’em, Kevinem Kennerem, Mischa Maisky’m, Denisem Macujewem, Denisem Szapowałowem, Hakanem Rosengrenem, Aleną Baevą, Piotrem Palecznym, Jewgienijem Michajłowem, Krzysztofem Jabłońskim, Konstantym Andrzejem Kulką, Adamem Wodnickim i Shlomo Mintzem.
W 2007 roku reaktywował Chór Filharmonii Opolskiej, którego jest dyrygentem z którym regularnie koncertuje.
Prowadzi intensywną działalność muzyczną na wielu płaszczyznach, również jako menedżer. Ukończył studia menedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, a obecnie jest słuchaczem prestiżowych studiów Master of Business Administration.
W październiku 2010 roku poprowadził III Symfonię d-moll Gustawa Mahlera z udziałem Ewy Podleś, chórów i orkiestry symfonicznej Filharmonii Opolskiej, za którą otrzymał pochlebne recenzje.

 

Wiesław Prządka – akordeon
Absolwent Akadmii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu w klasie akordeonu profesora Henryka Krzemińskiego. Jeden z najwybitniejszych polskich akordeonistów i bandoneonistów. Laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Zespołów Kameralnych w Paryżu.
Twórca i kierownik artystyczny wielu zespołów i projektów muzycznych m.in.: MUSETTE QUARTET, NEW MUSETTE QUARTET, GIPSY SWING.
Sam zwykł mawiać , że urodził się po to aby grać na akordeonie".Zakochany w muzyce francuskiej artysta, któremu w duszy rozbrzmiewa namiętne tango. Ta muzyka doprowadziła go do kolejnego odkrycia – BANDONEONU, instrumentu charakterystycznego dla tanga. Jak dotąd jest jedynym bandoneonistą w Polsce, koncertującym na bandoneonie diatonicznym. Grając tango, a szczególnie muzykę dziś bardzo popularnego Astora Piazzolli współpracuje z międzynarodowym zespołem Distango oraz Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie gdzie występuje w przedstawieniu „Tango Piazzolla”. W 2009r. przyczynił się także do reaktywacji krakowskiego zespołu Hot Swing z którym obecnie nagrał płytę i jest jego członkiem.
Szerokie horyzonty muzyczne Wiesława Prządki owocują współpracą z największymi postaciami sceny muzycznej – Hanną Banaszak, Grażyną Brodzińską,Waldemarem Malickim, Zbigniewem Wodeckim, Jackiem Wójcickim,
Bohdanem Jarmołowiczem, Zbigniewem Górnym, Justyną Szafran, Tomaszem Tomaszewskim, Richardem Galliano, Krzysztofem Jakowiczem, Filipem Wojciechowskim, Jose Juniorem Mossalinim, Izydorem Leitingerem i in. Wirtuoz , któremu zawdzięczamy triumfalny powrót akordeonu jako instrumentu solowego na sceny filharmonii, jak również rozpropagowanie w Polsce stylu musette i new musette.
To on udowodnił, że akordeon może z powodzeniem wkomponować się w najróżniejsze style muzyczne jak swing, jazz, latino itd.
 
Jako wszechstronny artysta koncertuje na estradach całej Europy, a także Stanach Zjednoczonych. Dokonał szeregu nagrań dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych w Polsce, Szwecji, Niemczech, Holandii, Francji, Danii, Belgii, Włoszech. Ma na swoim koncie wiele płyt nagranych z własnym zespołem New Musette Quartet, z zespołem Hot Swing, New Tango Bridge, oraz wybitnymi wokalistami i orkiestrami. Dziś uważany jest za najwybitniejszego akordeonistę i bandoneonistę w Polsce.

Joanna Dobrakowska - mezzosopran

Urodzona we Wrocławiu mezzosopranistka ukończyła z wyróżnieniem studia wokalno-aktorskie w tutejszej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Bogdana Makala. Nagrodzona stypendium Ministerstwa Kultury i Rządu Austriackiego kontynuowała naukę w klasie śpiewu prof. Heleny Łazarskiej na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.

Początkowo zainteresowania artystki skupiały się wokół form oratoryjno-kantatowych oraz liryki wokalnej, prezentowanych w ramach międzynarodowych festiwali muzycznych (m.in. Vratislavia Cantans, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Warszawa Singera, Bach Archiv w Lipsku, Journeés Mozart w Lozannie, Schubert Festival Steyr, Uckermärkische Musikwochen w Templin, The Eastern European Arts & Entertainment Expo Tibilisi), jak również koncertów kameralnych w Portugalii, Francji, Gwadelupie, Słowenii, Izraelu, Jordanii, Turcji, Polsce i innych.

Od kilku lat z pasją oddaje się również pracy scenicznej. Debiutowała jako III Dama w Czarodziejskim flecie (Opera Dolnośląska), następnie wystąpiła w partii Don Ramiro w La finta giardiniera (Schloßtheater Schönbrunn - Wiedeń) oraz Marcelliny w Weselu Figara (Festiwal Bachowski w Świdnicy).W roku 2007 rozpoczęła współpracę z Operą Krakowską, gdzie występuje jako: Miss Eveline Huck oraz Molly Troodwood w operetce Loteria na mężów Szymanowskiego, Jadwiga w Strasznym Dworze, Louise w Diabłach z Loudun Pendereckiego, Zerlina w Don Giovannim, a ostatnio jako Suzuki w Madame Butterfly.

Podczas swojej muzycznej wędrówki, artystka współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami oraz śpiewakami jak m.in.: Jacek Kaspszyk, Tadeusz Kozłowski, Jan Tomasz Adamus, Marek Toporowski, Łukasz Borowicz, Andrew Parrot, René Spalinger, Laurence Equilbey, Dalia Atlas, Mariusz Kwiecień, Olga Pasiecznik, Charles Daniels i inni.

Wzięła udział w światowych prawykonaniach dzieł kompozytorów polskich i zagranicznych, z czego warto podkreślić : Astraios Johanny Doderer podczas inauguracji Feldkirch Festspiele 2007, operetkę Loteria na mężów Karola Szymanowskiego w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie oraz polską premierę kantaty A może niebiosa są puste? Elli Milch-Scheriff w Opolu.

Nagrała kilkanaście płyt CD m.in. Nieszpory op.37 Rachmaninowa wraz z zespołem Accentus oraz Eric Ericsson Chamber Choir pod dyrekcją Laurence Equilbey dla francuskiej wytwórni Naïve oraz muzykę polską XVIII i XIX wieku ze zbiorów Biblioteki Jasnogórskiej dla wytwórni Musicon.

Wzięła również udział w nagraniu DVD ze spektaklem Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69 Karola Szymanowskiego.

Jest laureatką nagród oraz wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach wokalnych.

 
 
Żródło: http://www.filharmonia.opole.pl/
 
Ta strona używa pliki cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Akceptuję