Aktualności
< powrót do aktualności

Międzynarodowa Gala Operowa

20:00
miedzynarodowa-gala-operowa-04-08-2012-godz-2000-amfiteatr-bilety-30-pln
Archiwalne

Już w sierpniu na deskach amfiteatru odbędzie się Międzynarodowa Gala Operowa. Najbardziej znane arie  wszech czasów  wykonają wspaniali soliści z towarzyszeniem chóru i orkiestry Arena Classica pod dyrekcją Jana Józefa Wnęka. Koncert poprowadzi Piotr Nędzyński.

Soliści:

Jana Bernáthová - sopran koloraturowy
Absolwentka Akademii Muzycznej w Bratysławie w klasie doktor Magdalény Blahušiakovej. Już jako studentka występowała gościnnie w Teatrze Narodowym w Bratysławie w roli Blondy w Uprowadzeniu z Seraju W. A. Mozarta (1999). Od tego czasu można było ją podziwiać w wielu rolach, na przykład Noriny w Don Pasquale, Adiny w Napoju Miłosnym G. Donizettiego; Zerliny w Don Giovannim, Królowej Nocy w Czarodziejskim Flecie, Zuzanny w Weselu Figara W. A. Mozarta; Gildy w Rigoletto G. Verdiego, czy Zerbinetty w Ariadnie z Naxos R. Straussa.
Artystka współpracuje z Teatrem Narodowym w Brnie oraz Operą Narodową w Pradze. Często koncertuje na scenach europejskich, także w Japonii. Należy do zespołu Narodowego Teatru Operowego Słowacji.

Renata Dobosz - mezzosopran
W 2001 roku ukończyła studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego Agaty Młynarskiej-Klonowskiej, następnie zaś Wokalne Mistrzowskie Studia Podyplomowe Specjalizacja Operowa we Wrocławiu.
W repertuarze posiada wiele partii wokalnych, do najważniejszych należą: Dorabella w Cosi fan tutte, Cherubin w Weselu Figara W. A. Mozarta; Jadwiga w Strasznym dworze, Zofia - w Halce S. Moniuszki;  Maryna w Borysie Godunowie M. Musorgskiego; Magdalena w Rigoletcie G. Verdiego, jak również tytułowa rola w Carmen G. Bizeta.
Renata Dobosz jest solistką Opery Śląskiej w Bytomiu.

Julia Iwaszkiewicz - sopran
Kształciła głos w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny oraz Aleksandry Kucharskiej-Szefler (dyplom z wyróżnieniem, 2001). Ukończyła studia podyplomowe w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Katarzyny Nowak-Stańczyk. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich znakomitych śpiewaków i pedagogów, takich jak: Renata Scotto, Ryszard Karczykowski, Helena Łazarska, czy Katia Ricciarelli. Jeszcze jako studentka otrzymała angaż do Cappelli Gedanensis, zespołu muzyki dawnej, z którym koncertowała w kraju i za granicą. Występowała podczas tournée w Holandii i Belgii organizowanym przez Supierz Artists Managment (2005).
Współpracuje z Operą Nova w Bydgoszczy (od 2003), Teatrem Muzycznym w Lublinie (od 2005), Operą Bałtycką (od 2007) oraz Warszawską Operą Kameralną (od 2011). Szczególne uznanie zyskały lubelskie kreacje artystki, czego wyrazem było przyznanie jej Nagrody Kulturalnej Województwa Lubelskiego.


Jarosław Bodakowski - baryton

Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu prof. Bogdana Makala (2008). W latach 2008-2010 był solistą Opery Wrocławskiej, obecnie współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu.Laureat szeregu nagród, m.in.: Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym XXI Century Art (Kijów, 2003), I nagrody w III Konkursie Pieśni i Arii im. K. Kurpińskiego (Włoszakowice, 2005), I nagrody i nagród specjalnych w VII Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. E. Kossowskiego (Warszawa, 2005), wyróżnienia i nagrody specjalnej w II Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. A. Didura (Bytom, 2008).
Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów-śpiewaków jak: Teresa Żylis-Gara, Kaludi Kaludov, Ryszard Karczykowski, Janusz Monarcha, Claudio Desderi, Józef Frakstein, Zdzisław Krzywicki, Lothar Odinius, Sebastian Vitucci, czy Christian Elsner.

Przemysław Borys - tenor
Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Bogdana Makala (obecnie doktorant) oraz Masterstudium Universität Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Elizabeth Wilke. Stypendysta programu Erasmus w Hochschule für Music w Dreźnie. Solista Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
Zdobywca Grand Prix w III Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Śpiewaków (Kowno), bursztynowej struny na I Festiwalu Włoskiej Muzyki Operowej Belcanto per sempre, Nagrody Specjalnej Dyrektora I Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Ars Musica (Suwałki), II nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w ramach 2. Letniej Akademii Śpiewu (Sopot), Nagrody Specjalnej Teatru Wielkiego w Poznaniu w Konkursie Wokalnym im. J. Edwarda i J. Reszków (Częstochowa). Finalista Międzynarodowych Konkursów Wokalnych we Włoszech: Martinelli-Pertile Montagnana (Padova) i L’Orfeo di Claudio Monteverdi (Verona). Zdobywca wyróżnienia w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym (Karpacz). Uczestnik I Wrocławskiego Turnieju Tenorów, XIV Turnieju Tenorów Polskich (Poznań) i XI Wielkiego Turnieju Tenorów, Opery na Zamku w Szczecinie. Brał udział w kursach mistrzowskich, m.in.: T. Żylis-Gara, E. Wilke, J. Monarchy, I. Kremling, O. Melnikova, Ch. Elssnera.


Wojciech Dyngosz - baryton

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. Macieja Witkiewicza (1996), w którego klasie jest asystentem (od 1999). Debiutował w 1995 r. partią Pinga w operze Turandot Pucciniego na inauguracyjnym spektaklu III Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Wyróżniony na konkursach wokalnych w Dusznikach-Zdroju (1994) oraz  im. A. Sari w Nowym Sączu (1995).
Uczestnik XV Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich PROBALTICA (Toruń), Festiwalu im. S. Moniuszki (Kudowa-Zdrój), Festiwalu Muzyki Współczesnej im. G. Bacewicz (Koszalin), Festiwalu Młodych Organistów i Wokalistów (Bydgoszcz); kursów mistrzowskich: Janusza Monarchy, Jadwigi Gadulanki, Marii Fołtyn, Włodzimierza Zalewskiego. Współpracował z wieloma reżyserami i choreografami, m.in. Maciejem Prusem, Igorem Przygrodzkim, Laco Adamikiem, Jackiem Chmielnikiem, Janiną Niesobską, Tadeuszem Konwińskim oraz dyrygentami: Mieczysławem Nowakowskim, Ewą Michnik, Andrzejem Straszyńskim, Antonim Wicherkiem, Tadeuszem Zateyem, Zygmuntem Rychertem, Tadeuszem Serafinem, Rubenem Silvą, Bohdanem Jarmołowiczem, Józefem Wnękiem.

Tomas Juhas - tenor

Absolwent Państwowego Konserwatorium i Uniwersytetu Sztuk Muzycznych w Bratysławie w klasie prof. Roberta Szúcsa. Debiutował w słowackiej Operze Narodowej jako Tony w Mistrzowskiej lekcji Marii Callas Terence’a McNally. Następnie przyszły kreacje w brneńskiej Operze Narodowej: Kudrjasz i Borys w Katii Kabanowej L. Janaczka; Malkolm w Makbecie, Alfred w Trawiacie G. Verdiego; Rudolf w Cyganerii, Pong w Turandot  G. Pucciniego. Znaczącą rolą w dorobku artysty jest Leński w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego (reż. P. Konwitchny). Występował m.in. w Austrii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i na Cyprze.

Finalista konkursu Iris Adami Corradetti (Padwa, 2007). Uczestnik kursu mistrzowskiego Sergieja Larina oraz letniego festiwalu Openair w Solurze. Współpracował ze znanymi dyrygentami, takimi jak: Marc Albrecht, Giorgio Crocci, Omer Welber Meier, Ondrej Lenárd, Kocsis Zoltán, Ivan Anguelov. Dokonał kilku nagrań płytowych, m.in. IX Symfonii L. van Beethovena ze Słowacką Orkiestrą Filharmoniczną pod dyr. Chihiro Hayashi (Slovart Records); partii Jenika w Sprzedanej Narzeczonej B. Smetany pod batutą Jiri Belohlaveka (BBC, 2011).

Janusz Monarcha - bas baryton 
Ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie śpiewu Macieja Witkiewicza. Pierwszy angaż otrzymał w tamtejszej operze. Związany ze scenami wiedeńskimi: Wienner Kammeroper (od 1986), Volksoper (1987) i Staatsoper (od 1999 do dziś). Laureat konkursów wokalnych: im. A. Didura (Bytom, 1981), im. S. Moniuszki (Kudowa-Zdrój, 1985), Belvedere-Wettbewerb (nagroda publiczności; Wiedeń, 1983), im. Marii Callas (Ateny, 1984) oraz konkursu w Rio de Janeiro (1987). Za wybitne osiągnięcia w krzewieniu kultury polskiej otrzymał nagrodę Złote Sowy Polonii przyznawaną przez Kongres Polonii w Austrii (2009), ponadto honorowe odznaczenie Zasłużony dla polskiej kultury. Występował gościnnie w Monte Carlo, Pradze, Bremie, St. Gallen, Palm Beach, Maroku, na Majorce i podczas festiwalu operowego St. Margareten (Austria).

Wziął udział w koncertowym wykonaniu Normy V. Belliniego z orkiestrą symfoniczną i chórem Filharmonii Narodowej pod dyr. Antoniego Wita (2010). Dzieło zostało utrwalone na płycie CD dla Naxos. Artysta ma na swoim koncie także inne nagrania dla tej wytwórni, m.in. Wesele Figara, Don Giovanni i Requiem W. A. Mozarta; Rigoletto G. Verdiego.


Łukasz Motkowicz - baryton
Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Bogdana Makala. Debiutował w 2010 roku tytułową rolą w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego w Teatrze Operowym w Koszycach. W latach 2010-2012 był solistą Opery Nova w Bydgoszczy. Laureat: IV nagrody w VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. F. Platówny we Wrocławiu (2004); II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Sztuki Muzycznej XXI wieku w Kijowie; II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. K. Jamroz (Kielce, 2005); I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej XXI wieku (Lonigo); III nagrody, Nagrody Specjalnej Pedagogów Japońskich, Nagrody Dyrektora Opery w Koszycach w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. M. Schneider-Trnawskiego (2006); I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym (Kowno, 2007); wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Sari (Nowy Sącz, 2009); nagrody specjalnej Dyrektora Krakowskiej Opery Kameralnej i III nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym (Trnawa, 2010).

Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2005, 2008), Prezydenta Wrocławia (2005, 2008) oraz Marszałka Województwa Dolnośląskiego (2008).

 

PROGRAM KONCERTU

Pierwsza część koncertu: 
1) St.Moniuszko -Straszny dwór
2) St.Moniuszko – Halka aria Stolnika
3) St.Moniuszko –Straszny dwór aria Miecznika 
4) St.Moniuszko –Straszny dwór Dumka Jadwigi  
5) St.Moniuszko opera Flis aria Jakuba
6) W.A.Mozart –Czarodziejski flet aria Sarastra O Isis und Osiris wraz z chorem  
7) W.A.Mozart –Czarodziejski flet aria Krolowej nocy Der hölle Rache  
8) W.A.Mozart – Wesele Figara aria Figara Non piu andrai
9) W.A.Mozart – Don Giovanni aria Don Giovaniego Finch`han dal vino  
10)G.Donizetti – Napoj miłosny aria Nemorina Una furtiva lagrima  
11)G.Donizetti -Linda di Chamounix aria Lindy  
12)G. Rossini –Cyrulik Sewilski aria Figara Largo al. Factotum
13) G.Rossini – Cyrulik Sewilski aria Rozyny Una voce poco fa  
14) G. Rossini – Cyrulik Sewilski aria Don Bysilia La calunia  
15) G. Bizet - Carmen Prelude  
16) G. Bizet – Carmen aria Escamilia ( Toreadora) 
17) G. Verdi - Rigoletto fragment choru Zitti,Zitti 
18)G. Verdi - Trubadur chór Cyganow
19) V.Bellini –Norma aria Orovesa Ah! del tebro
20) G. Verdi – Nabucco –Chór niewolników Va pensiero

 

Druga część koncertu: 

21)J.Strauss Jr - Marsz Radetzkiego
22)J.Straus Jr. – Baron cygański aria Sandora "Wielka sława to żart"
23)J.Strauss Jr. – Baron cygański Kuplety Żupana
24)J.Strauss Jr. – Baron cygański - Marsz
25) J.Strauss Jr. - Zemsta nietoperza aria Orlowskiego
26) J.Offenbach –Opowiesci Hofmana Barcarole
27) J.Offenbach –Opowiesci Hofmana aria Lindorfa
28) J. Offenbach –Opowiesci Hofmana aria Olimpii ( Lalka )
29) G.Verdi -Rigoletto aria Ksiecia Questa o quella
30) V.Ciara La spagnola
31) R.Leoncavallo - Mattinata
32) E.di Capua O sole mio
33) G.Verdi - La Traviata Brindis Libiamo

 

 

Ta strona używa pliki cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Akceptuję