9 listopada na scenie Sali Kameralnej wystąpią:
godz. 18.00 Michał Barański Masovian Mantra
Michał Barański, ceniony gitarzysta i kontrabasista zaprezentuje materiał ze swojej pierwszej autorskiej płyty.zatytułowanej Masovian Mantra. Album porusza trzy wątki, dla których muzycy Michała Barańskiego odnajdują wspólną przestrzeń. Są to muzyczne Indie, polska tradycja ludowa (ze symbolicznym mazurkowym rytmem) oraz brzmienie współczesnego jazzu, znanego z lat 70.. Barański eksperymentuje również z unikalną techniką hinduskiej perkusji wokalnej - konnakol.
W muzyce można doszukać się wpływów takich artystów, jak Ravi Shankar, czy grupy Shakti z udziałem Johna McLaughlina. Barański czerpie też z dokonań polskich muzyków, jak Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, czy Sławomir Kulpowicz.
Płyta Masovian Mantra ukazała się się w serii Polish Jazz, którą w 1965 roku zainicjował krążek Warszawskich Stompersów m.in. z opracowaniami rodzimych tematów ludowych. Przez ponad pół wieku podobnych płyt było znacznie więcej i Michał Barański do tej tradycji świadomie nawiązuje. Jest to propozycja na wskroś nowoczesna, operująca językiem chwilami złożonym, ale jednocześnie uniwersalnym i nadzwyczaj inspirującym.
godz. 20.00 Karen Edwards & Eljazz Trio
Karen Edwards to wokalistka, pianistka i kompozytorka. Urodzona w Greenville w Południowej Karolinie, pierwszą edukację muzyczną odebrała u swojego ojca, który był dyrektorem muzycznym lokalnego kościoła Baptystów. Od dzieciństwa muzyka soul i gospel stała się zatem jej główną inspiracją. Absolwentka Uniwersytetu North Texas w klasie fortepianu, wielokrotnie nagradzana „Grammy Award for Jazz Performance”.
Współpracowała z wieloma światowej sławy artystami takimi jak: David Bowie, Stevie Wonder, Peabo Bryson, Tonny Bennett, Pharoah Sanders czy Prince. Występowała w Nowym Jorku i Los Angeles w klubach i teatrach muzycznych, gdzie oprócz koncertów zagrała w kilku filmach muzycznych – również jako aktorka. Karen Edwards to jedna z najciekawszych amerykańskich wokalistek średniego pokolenia. Jej koncert to wspaniałe przeżycie muzyczne, ale także znakomity „show”.
Przez szereg lat współpracowała z Jarkiem Śmietaną i jego zespołem, z którym odbyła wiele koncertów w całej Europie i na Bliskim Wschodzie. Efektem tej muzycznej przyjaźni był album „Karen Edwards & Jarek Śmietana Everything Ice”. Płyta ta jest na swój sposób „ostrowska”, bowiem głównymi sponsorami nagrań były firmy z Ostrowa Wielkopolskiego, fotografia na okładce była autorstwa ostrowskiego fotografika Andrzeja Staszoka a nad całością wydawnictwa sprawował pieczę Jerzy Wojciechowski, późniejszy Prezes Stowarzyszenia „Jazz w muzeum”. Płyta w 2002 roku była nominowana do najważniejszej nagrody polskiego rynku muzycznego FRYDERYKA w kategorii Jazzowa Płyta Roku. Od tego wydarzenia mija w tym roku 20 lat. W Polsce koncertowała wielokrotnie, ostatnio między innymi z Orkiestrą NOSPR, prezentując nową wersję przebojów z filmów z Jamesem Bondem. Od wielu lat mieszka w Niemczech, gdzie uczy śpiewu jazzowego i improwizacji w Konserwatorium Muzycznym im. Richarda Straussa w Monachium.
Wydzarzenie towarzyszące.
FotoJAZZ – wystawa fotografii Andrzeja Dąbrowskiego
Jak powszechnie wiadomo, Andrzej Dąbrowski to człowiek wielu pasji – piosenkarz, perkusista jazzowy, kompozytor, wokalista, a także kierowca rajdowy (wicemistrz Polski z 1957 roku; motoryzacja była jego pierwszą pasją).
Fotografuje od lat szkolnych. Coraz mniej ludzi pamięta dziś, że fotografia była procesem analogowym – aparat załadowany światłoczułym filmem nie pozwalał od razu podejrzeć zdjęcia, co teraz wydaje nam się sprawą oczywistą. Do końca nie było wiadomo, czy ujęcie się udało, trzeba było poczekać, aż wywołana zostanie cała klisza ze wszystkimi zdjęciami. Bywało, że brakowało im ostrości albo okazywały się prześwietlone. Zamiast elektronicznych programów umożliwiających szybkie poprawienie zdjęcia fotograf musiał nieraz oddać się nader pracochłonnemu zajęciu, jakim było retuszowanie – ręczne, w ciemni, z użyciem pędzelka. W analogowej fotografii znaczenie miało wszystko, od papier poprzez chemikalia po odpowiednie światło.
Patrząc na fotografie Andrzeja Dąbrowskiego sprzed ponad półwiecza, dokumentujące początki polskiej sceny jazzowej, Jazz Campingów organizowane na Kalatówkach, pierwsze koncerty naszych muzyków, festiwale Jazz Jamboree lat sześćdziesiątych, portrety światowych sław jazzu – widzimy ich niepowtarzalny urok, mniej uwagi zwracamy na brak technicznej perfekcji.
Załączniki:
- Regulamin wydarzenia - 22 kB
powrót